Wybieramy domenę

No Comments

Wiele osób ropoczynających swój biznes internetowy często zastanawia się jaką domenę wybrać, pierwszym problemem jest nazwa, drugim jakiego typu ma być ta domena. Każdy jednak wie, że wybór odpowiedniego adresu internetowego może być kluczowy dla biznesu, a to zadanie nie jest proste i z każdym dniem staje się coraz trudniejsze, gdyż rynek domen stale się kurczy. Postaram się doradzić Ci jak wybrać tą jedyną odpowiednią.

 

Wybór nazwy

Standarem stało się, że nazwa domeny powinna być słowem kluczowym pod jakim nasi potencjalni klienci powinni odnaleźć stronę, dlatego nie znajdziesz wolnych domen pokroju meble.pl, czy też opony.pl. Według mnie jest to dość słuszna technika odnajdywania właściwego adresu, dodatkowo nazwa domeny oparta w nazewnictwie o słowo kluczowe ma jakiś ułamek procenta wpływu na pozycjonowanie (tutaj opinie są podzielone i co pozycjoner to pewnie inna opinia). Jednak jeśli nasza firma ma łatwą i przyjemną nazwę, w takim przypadku koniecznie należy zarezerwować domenę opartą o nazwę firmy.

Opróćz tego należy zwrócić uwagę na to, aby adres był krótki i prosty, tak aby użytkownik nie mógł popełnić błędu wprowadzając adres. Wiele osób stosuje myślniki, ale nie jest to idealne rozwiązanie dla nazw dwuczłonowych, trudniej taką nazwę podać innej osobie przez telefon. Osobiście wolę domeny bez myślnika, ale rozumiem też opinie innych osób, które uważają, że adres domeny pisany razem jest dla nich nieczytelny, bez rozdzielacza w postaci myślnika. Ale czy każda osoba, której podasz adres będzie wiedziała gdzie znajdzie myślnik? To już druga kwestia – może jednak należy wierzyć w ludzi.

 

Domeny z krzaczkami

Kolejna sprawa to czy warto kupować domeny z krzaczkami. Według mnie nie, nasze znaki diakrytyczne brzydko wyglądają w pasku przeglądarki, a już praktycznie każdy użytkownik przystosował się do tego, że nie wprowadza w pasku adresu strony z polskimi znakami. Dodatkowo dodam, że taka domena nie nadaje się do pozycjonowania i warto ją kupić tylko i wyłącznie w jednym przypadku. Jakim? Tylko wtedy kiedy mamy inną domenę bez znaków diaktycznych, czyli np. samochod.pl. Może się zdarzyć tak, że ktoś wtedy będzie szukał strony wpisując samochód.pl. Jeśli w takim przypadku mamy możliwość kupienia domeny z polskimi znakami należy to uczynić i zrobić przekierowanie 301 na domenę bez polskich znaków.

 

Mamy nazwę, teraz pora na wybór końcówki

Tutaj kolejny problem, czy wybrać .pl, a może .com.pl? Może .com, albo .eu? Oj wybór jest naprawdę olbrzymi. W Polsce najpopularniejszą końcówką jest oczywiście .pl i jeśli masz taką wolną warto ją zakupić. Jednak jeśli tak nie jest, nie rezygnuj i sprawdź inne końcówki .com, .net, .biz, .info, .org – czyli najpopularniejsze roszerzenia globalne. Co więcej prawie każdy kraj posiada do siebie przypisaną domenę, jak np. .fr – Francja, .de – Niemcy, .it – Włochy. Są również domeny “kontynentalne” – .asia, .eu. Oczywiśćie są jeszcze domeny typu .net.pl, czy .biz.pl, ale je radzę odrzucać, są to domeny już dalekiego poziomu, które wizerunkowo prezentują się znacznie gorzej niż choćby .pl, czy .com.

 

Na co zwrócić uwagę?

Na koniec lekkie podsumowanie:

  1. Domena musi być prosta do przedyktowania innej osobie
  2. Radziłbym unikać myślników
  3. Domeny z krzaczkami – tylko jako przekierowanie do właściwych adresów
  4. Nazwa domeny nie może być za długa – wkońcu jak długi adres można napisać?
  5. Staraj się unikać cyfr w nazwie domeny, oczywiśćie domeny typu aparaty24.pl są jak najbardziej na miejscu, ale 123filip789.pl już nie

Od dawna pasjonuje się wszystkim co związane z tworzeniem stron, optymalizacją oraz pozycjonowaniem. Starając się przybliżyć zagadnienia związane z tymi tematami w jak najprostszy sposób.

Więcej na naszym blogu

Zobacz wpisy na naszym blogu
No Comments

Leave a Comment