Linki dofollow i nofollow – dlaczego warto umieć je rozróżniać?

Linki dofollow, jak i nofollow powinnien potrafić rozróżnić każdy pozycjoner, jak również osoba, która wykorzystuje content marketing, w tym również właściciele sklepów, którzy sami prowadzą kampanie marketingowe. O ile Ci pierwsi nie mają problemu z rozróżnieniem tego (przynajmneij tak mi się wydaje), o tyle w innych grupach nie jest to już takie proste i oczywiste.

 

Linki Dofollow

Zacznijmy, więc może od tego co to są linki dofollow i nofollow. W 2005 roku, Google, Yahoo oraz Microsoft podjęły decyzję o dzieleniu linków na linki dofollow i nofollow. Atrybut ten został dodany, aby roboty przeszukujące strony wiedziały co mają zrobić z danym linkiem. Jeśli robot wyszukiwarki natrafi na link dofollow, to automatycznie otrzymuje wiedzę, że stronie do której linkujemy chcemy przekazać częśc wartości strony, czyli jej mocy, jak również PR (Page Rank). Oczywiście jak wiemy, link przekazując moc ma za zadanie podnieść pozycje linkowanej stronie.

 

Linki Nofollow

Atrybut linku nofollow jest dokładnie odwrotnością dofollow. Linki nofollow nie przekazują mocy, nie pomagają w rankingu, jak również nie przekazują PageRanku. Co ważne robot Google podąża za takim linkiem – czyli odwiedza tą stronę. Warto dodać, że taki atrybut linku jest obecnie bardzo powszechnie stosowany w popularnych sieciach społecznościowych – Facebook, Twitter, Wikipedia. Oprócz tego jest stosowany na forach internetowych, w komentarzach blogów, a nawet w zwykłych portalach.

 

Jak rozpoznać link Nofollow

Metod sprawdzania linków jest wiele, pozycjonerzy korzystają z wtyczek, które podkreślają każdy link nofollow. W tym celu głównie wykorzystujemy takie wtyczki jak:

  • SearchStatus – wtyczka podświetla wszystkie linki z atrybutem nofollow i dodatkowo prezentuje je na różowym tle. Jest to wtyczka do przeglądarki Mozilla Firefox.
  • Seo for Firefox – podobnie jak powyżej, jednak pokazuje również inne atrybuty strony – jest to bardziej rozbudowana wtyczka – raczej przeznaczona dla pozycjonerów.
  • Nofollow Checker – jest to wtyczka działająca tak samo jak powyższa tylko jest przeznaczona dla przeglądarki Google Chrome.
  • Nofollow Simple – podobnie jak powyżej.

Jeśli jednak sporadycznie sprawdzasz czy link ma atrybut nofollow, wystarczy podstawowa obsługa komputera. Atrybut można sprawdzić w źródle strony. Potrzebujemy wtedy jedynie najechać myszką na link i klikając prawym przyciskiem wybrać „zbadaj element”. Powinno nam się pokazać takie okienko (kliknij aby powiększyć):

linki nofollow

Kliknij, aby powiększyć

Link z atrybutem nofollow to ten który w znaczniku posiada rel=”nofollow”.

 

Jak samemu utworzyć link Nofollow?

Jest to bardzo proste, jednak dla osób nie znających znaczników html może wydawać się trudne. Należy wiedzieć, że domyślna struktura linków wygląda tak:
<a href=”http://adresstrony.pl”>Tutaj słowo linkowane</a>,

aby zrobić z tego link nofollow, wystarczy dodać w linku – rel=”nofollow”, czyli link powinnien mieć postać:

<a href=”http://adresstrony.pl” rel=”nofollow”>Tutaj słowo linkowane</a>.

Tym sposobem dodamy na stronie link z atrybutem nofollow.

 

Czy warto stosować linki Nofollow na swojej stronie?

Tutaj istotne jest to, dlaczego i do czego linkujesz. Jeśli link, który dodajesz prowadzi do pewnego i wartościowego miejsca i dodatkowo jest on powiązany tematycznie to jak najbardziej powinnien on być linkiem dofollow. Jeśli natomiast nie życzymy sobie przekazywania mocy naszej strony do obcej strony to należy wtedy zastosować link nofollow – wkońcu właściciel jest Panem swojego serwisu.

 

Czy linki z atrybutem nofollow szkodzą stronie?

Google wprowadziło atrybut linku nofollow, by ignorować linki, które mogą okazać się spamem, są mało wartościowe, czy też są to linki sponsorowane – płatne. Należy jednak podkreślić i to bardzo wyrażnie, że stanowisko Google jest takie, że jeśli do strony prowadzi bardzo dużo linków nofollow z miejsc typowo spamowych, to może to zostać uznane za sprzeczne z polityką Google, co zapewne odbije się na pozycji w wyszukiwarce.

Od dawna pasjonuje się wszystkim co związane z tworzeniem stron, optymalizacją oraz pozycjonowaniem. Starając się przybliżyć zagadnienia związane z tymi tematami w jak najprostszy sposób.

O mnie

Oferuję kompleksowe usługi marketingu internetowego. Posiadam doświadczenie, dzięki któremu pomogę odnieść sukces Twojej firmie. Zapraszam do kontaktu.

Darmowa wycena

Oferuję profesjonalną obsługę SEO

Więcej na blogu

Zobacz więcej wpisów
No Comments

Dodaj komentarz